110 години от първото палубно кацане

239 прочитания

Първото приземяване на самолет на палубата на кораб става преди точно 110 години – на 18 януари 1911 г. в залива на Сан Франциско и е изпълнено от летеца Юджийн Ели.

Всичко започва през есента на предишната година, когато секретарят по въпросите на флота към Департамента по отбраната натоварва флотския офицер Уошингът Чамбърс да проучи възможността за използването на самолети в интереса на флота. Чамбърс се среща с авиационният пионери Глен Къртис и пилотът, който работи за него по онова време Юджийн Ели.

След няколко срещи е решено да се проведе експеримент за това, дали е възможно самолет да излети от палубата на кораб. За експеримента е избран изваденият в резерв лек крайцер USS Birmingham. На носа му е скована дървена платформа с дължина 26 метра. На 14 ноември 1910 г. Ели излита от закотвения кораб със своя биплан Curtiss Model D.

Ели току-що е излетял от палубата на USS Birmingham

Експериментът е определен за успешен, въпреки че Ели едва не се разбива във водата, тъй като не успява да развие достатъчно скорост, при засилването от дървената „писта”. Ели, обаче заявява на Чамбърс, че няма да има проблем с това и да се приземи на кораб.

За новият експеримент е избран друг кораб – броненосецът USS Pennsylvania, също по това време изваден в резерв и намиращ се в залива на Сан Франциско. На кармата на кораба е направена площадка с дължина 39,6 и ширина 9,8 m. На Ели и Къртис, обаче им е ясно, че самолет не може да спре в тези рамки, затова измислят хитроумна спирачна система. По дължината на „пистата” са опънати въжета, като в краищата им има торби с пясък. На стойките на колесника на биплана Curtiss Model D са сложени куки, които трябва да се захванат за въжетата и да го спрат.

На 18 януари 1911 г. Ели излита със своя самолет от хиподрум край Сан Франциско и в 11,01 часа се приземява ювелирно на дървената „писта” монтирана на броненосеца.

Ели се е приземил преди миг на палубата на броненосеца, спрян от импровизираната спирачна система

Легендата твърди, че Ели заявява на присъстващите журналисти, че кацането е било лесно и е уверен, че самолет може да се приземява успешно на палубата на кораб в девет от десет случая. Капитанът на броненосеца Чарлз Понд, обаче е запленен от видяното и дори заявява, че в самолетите ще играят важна роля за флота и че дори в бъдеще може да има специални кораби-летища.

Юджийн Ели (с пилотския шлем) и капитана на броненосеца Чарлз Понд (с униформата).

В 11,58 часа Ели излита от кораба и се приземява успешно край Сан Франциско.

Раждането на пълнокръвната палубна авиация не е далеч. Юджийн Ели, обаче няма да доживее да види това. Той загива при демонстрационен полет на 19 октомври 1911 г., само два дни преди 25-ия си рожден ден.

На 9 май 1912 г. британецът Чарлз Ръмни Самсън излита с биплан Short S.38 излита от линейния кораб HMS Hibernia, докато той се движи със скорост от 28 km/h. Първото приземяване на движещ се кораб става пет години по-късно – на 2 август 1917 г. и е отново британско постижение. Тогава Едуин Харис Дънинг каца със своя Sopwith Pup на палубата на HMS Furious. Пет дни по-късно летеца загива, докато се опитва да прави повторно кацане.

Много скоро след това следва и първата реална военна операция с използване на палубна авиация. На 19 юли 1918 г. от палубата на модифицирания линеен крайцер HMS Furious излитат седем самолета Sopwith Camel, които нанасят удар по германска база за цепелини. Ударът е повече от успешен.

Датата е 19 юли 1918 г. Седем Sopwith Camel се готвят за излитане от борда на HMS Furious

Свързани теми

Предишна публикация
20 години от първия полет на AW139
Следваща публикация
Ново издание на антологията „Поети, родени да летят“
239 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

F-20 – Изтребителят без късмет

Народът го е казал най-добре: „Роди ме, майко, с късмет, па ме хвърли на смет”. Т.е., ако си поставен в неравностойно положение, доброто стечение на нещата може да те измъкне от него. Но какво става, ако си на отлично ниво, но сякаш цялата Вселена работи срещу теб?
Нещо подобно се случва с проектa на американската компания Northrop F-20 Tigershark. Самолет, който въплъщава в себе си всичко най-добро от американската аерокосмическа индустрия, но накрая не успява да реализира дори една търговска поръчка и е безславно изпратен в историята. Факторите, които допринасят за провала на F-20, са може би дори повече от немалкото позитивни черти на проекта.

alt

Авиацията и Яно

Красимир ГРОЗЕВ се срещна с вече пенсиониралия се български пилот Янко „Яно” Янков, за да си поговори с него за живота, летенето и всичко останало. Кариерата ми на журналист, пишещ за авиация, ме е срещала със стотици истински хора, които изграждат българските ВВС днес. Без да искам да слагам каквато и да е градация между тях, трябва да отбележа, че пленителният авиационен ентусиазъм, който винаги е струил от капитан Янко Янков, или както всички го знаят – Яно, е бил нещо, с което той винаги се е отличавал. За седем години от нашето познанство станах свидетел, как той уверено и заслужено извървя пътя от новоприучен на МиГ-29 пилот през 2004 г. до един от най-опитните авиатори в Граф Игнатиево, който дори в последната година от кариерата си беше инструктор на съвсем млади пилоти, които тепърва се приучват на изтребителя. Разбира се, пилотската, а и житейската история на Яно е много по-дълга и показва, че ако човек наистина силно желае нещо и полага всички усилия да го постигне, със сигурност ще успее. Точно за това в следващите няколко страници ще разкажем за Яно и се надяваме, че историята му ще вдъхнови и следващото поколение български авиатори.

Япония сериозно гледа към покупката на F-35B

Японското правителство сериозно обмисля покупката на вертикално кацащия изтребител F-35B в опит да подсигури отбраната на отдалечени от метрополията острови. Това съобщава местният вестник Yomiuri Shimbun, позовавайки се на правителствен доклад.

Меню